O definitie simpla a coaching-ului spune ca acesta este un dialog, e drept un dialog mai special – condus de coach prin intrebari, centrat pe rezultatele pe care clientul doreste sa le atinga.
Din acest punct de vedere, coaching-ul este un instrument pe cat de profund, pe atat de pragmatic. In sensul ca lucram ca si in business cu KPIs. O intrebare clasica adresata la inceputul fiecarei sedinte este “Ce iti doresti sa obtii …?”
Asa incat dialogul care urmeaza nu va fi o simpla discutie ci o conversatie focusata si ancorata de intentiile clientului pentru sine.
De cele mai multe ori, ceea ce ii aduce pe clienti la coaching sunt acele simptome suparatoare care le indica ca ceva nu merge tocmai bine.
Doar ca, fiind foarte prinsi in propria realitate profesionala, ei pierd perspectiva si obiectivitatea care le-ar permite sa identifice problema reala si alternativa buna pentru ei.
Simptomele pe care clientii le aduc in discutie pot fi:
– dificultăți de dinamică interpersonală la lucru,
– rezultatele generate nu mai sunt la nivelul așteptat și cauza este neclară;
– conflictele interpersonale consumă un nivel inacceptabil de energie personală;
– dezechilibre in viata personala ca urmare a supraimplicarii profesionale,
– problemele in care par ca se invart in cerc vicios,
– epuizarea fizica si mentala.
Alteori – obiective aspirationale:
- chemarea de a schimba directia profesional,
- nevoia de a-și crește nivelul de inteligență relațională în mediul de business;
- nevoia de poziționare / repoziționare și creștere a impactului personal în business;
- nevoia de downshifting, de a incetini motoarele sau
- nevoia de autonomie si exprimare personala etc.
Coaching-ul vine, in acest context de tumult personal si profesional, sa ofere un spatiu esential de reflectie in care clientul incepe sa se inteleaga mai bine pe sine insusi, care ii sunt nevoile reale, valorile și prioritatile, dar si care ii sunt obstacolele si motivele de preocupare.
Coaching-ul, atunci cand este un proces asumat, iti aduce acea claritate fantastica pe care ti-o dau camerele cu multe oglinzi :-).
Nu intotdeauna iti place ce vezi din toate unghiurile, dar stii ca iti poti alege, in cunostinta de cauza, haina care iti vine cu adevarat bine.